Narzedzia-pm

Profesjonalny blog o narzędziach najnowszej generacji

Kurs pilota cywilnego samolotów ultralekkich

Kurs pilota cywilnego samolotów ultralekkich

Znaczna większość wojskowych pilotów zajmowała się akurat tym konkretnym zajęciem, gdyż była to ich ogromna pasja, a latanie sprawiało im wielką przyjemność. Osobiście zaliczałem się do tego grona, zaczynając jako pilot wojskowy po bardzo ekstensywnych szkoleniach i kursach, a w planach miałem zrobienie prywatnej licencji pilota zaraz po zakończeniu służby. Wydawało mi się iż z moimi umiejętnościami, zdobycie cywilnej licencji będzie tylko formalnością do odbębnienia, jednak bardzo się zdziwiłem, przystępując od pierwszego kursu.

Kurs na licencję pilota samolotu ultralekkiego

samoloty ultralekkie - kurs dla pilotówNa początek postanowiłem iść nieco na łatwiznę, nie rzucając się od razu na licencje komercyjne. Zdecydowałem się więc zdobyć licencję pilota na cywilne samoloty ultralekkie – kurs dla pilotów takich maszyn był o wiele łatwiejszy, a same maszyny dość podobne w zachowaniu do samolotów wojskowych, więc oczywiście miałem większe szanse na zdanie owego kursu bez problemów. Nie zdziwiły mnie wysokie wymagania, ani konieczność zrobienia wielu badań kontrolnych przed przystąpieniem do kursu, gdyż oczywistym było iż pilot samolotu musi posiadać nie tylko bardzo dobrą kondycję i sprawność, ale posiadać równie dobry refleks i opanowanie, by uniknąć wypadków w powietrzu. Kurs który zamierzałem odbyć miał trwać przeszło trzy miesiące i zawierać w sobie prawie sto godzin w powietrzu, co było wystarczajaco dobrym czasem przygotowania dla potencjalnych pilotów. W programie była zarówno sucha teoria pilotażu z omówieniem najczęściej spotykanych maszyn i ich charakterystyki, podstawy aerodynamiki jak i wszelkie techniczne zagadnienia, które potencjalny pilot powinien znać przed startem, jak również faktyczna nauka pilotażu lekkiego samolotu oraz jego konserwacji. Ogromną odmianą było dla mnie pilotowanie bez większości narzędzi pokładowych, które znajdowały się w samolotach w których miałem do tej pory do czynienia, jednak w programie było również bardzo ekstensywne szkolenie z zakresu nawigacji, zwłaszcza bez użycia żadnych narzędzi pomocniczych.

Ogromnie przydatnym punktem w programie było bardzo dokładne omówienie aspektów prawnych podczas pilotowania, zwłaszcza dotyczących stref zakazu lotów, wkraczania na wojskową przestrzeń powietrzną i bezpieczeństwa w powietrzu. Mimo iż miałem już doświadczenie z samolotami, kurs był tak rozległy, że mogłem z niego wynieść zdecydowanie wiele nowych informacji, które były przydatne nie tylko w powietrzu, i po jego ukończeniu bez obaw mogłem zasiąść za sterami własnej maszyny.

Małgorzata Nowak

Comments are closed.